Pekná cesta 15, Bratislava

0905 524 451

kaniansky@coolstranky.sk

DrupalCamp Londýn 2019

Tento rok sme sa prvýkrát zúčastnili londýnskeho DrupalCampu pod našou novou značkou MADE it digital. Londýnsky camp je jeden z najväčších európskych DrupalCampov. Z nášho pohľadu patrí aj k tým najlepším, vždy sa tu dozvieme o aktuálnych trendoch zo sveta Drupalu a webdevelopmentu.

Camp sa už tradične konal v priestoroch City University of London. Tento rok si organizátori pripravili pre návštevníkov vyše 40 prednášok v 5 paralelných miestnostiach, sprinty a BoFy. Jednou z týchto prednášok bol aj prednáška Mira, nášho CTO, o Drupal 8 Commerce. Samozrejme si myslíme, že tá jeho bola najlepšia, tak si prečítajte výber toho najlepšieho za ním.

Keynotes

V tíme sme sa jednohlasne zhodli na tom, že keynotes boli top prednáškami. Ponúkali pohľad prednášajúcich na témy, ktorými žijeme aj my a celá komunita.

V sobotu ráno nás trochu prekvapilo a zároveň potešilo, že Drupal má viac webov bežiacich na HTTPS ako je všeobecný priemer (podľa štatistík httparchive.org). Naše nadšenie bolo v zápätí schladené tým, že Drupal weby sa načítavajú o pár milisekúnd pomalšie.

Nedeľu začal Preston So trochu pesimisticky výpočtom toho, čo je potrebné v Drupale zmeniť, aby bol relevantným nástrojom aj o ďalšiu dekádu. Schválne hovoríme o nástroji a nie CMS, pretože Preston predpokladá presun používateľov na iné kanály. Jeho prednáška určite priniesla aj zaujímavé nápady a podnety pre naších marketérov. Na zopár weboch si aj vyskúšame navrhnutú domácu úlohu - predstavenie si aplikácie existujúceho obsahu na iných kanáloch (hlasoví asistenti, rozšírená realita).

Konferenciu uzatvorila Sally Young o stave Admin UI a Javascript iniciatív. Nadviazala na Prestonovu prednášku s tým, že čím ďalej tým viac ľudí očakáva reaktívne správanie webu a Drupal sa tomu prispôsobuje veľmi ťažko. Potvrdila, že Drupal nie je pre každého, a preto nie je možné ani očakávať veľmi jednoduché rozhranie ako vo Wordpress. To ale neznamená, že rozhranie nemôže byť moderné, prehľadné a reaktívne. Potešilo nás aj to, že pri návrhu UI tím dbá na a11y a momentálne prebiehajú diskusie o tom, ako poskytnúť komfort Guttenberg editora z WP a výhodu štruktúrovaných dát. Demo ukazujúce aktuálne výsledky iniciatív bolo veľmi efektné. Na druhú stranu sa nám trochu zdá, že obe tieto iniciatívy zabúdajú na hlas komunity a sitebuilderov a pozerajú sa na vec iba z pohľadu enterprise projektov. Na tých ale nikdy nebudeme všetci robiť. Našťastie sa je možné zapojiť do tímov na Drupal Slacku v kanáloch #javascript a #admin-ui.

Progressive webové aplikácie (PWA)

Ďalšiu zaujímavú prednášku priniesli ľudia z Interactive Investor (ii.co.uk), ktorí povedali o svojich skúsenostiach so škálovaním populárneho statického generátora GatsbyJS. GatsbyJS umožňuje vytvárať tzv. Static Progressive Web Applications. Ideou tohto riešenia je prepojenie dát z viacerých zdrojov ako Drupal, Elastic Search a vygenerovanie statických stránok.

Výhodami SPWA sú rýchle weby obsahujúce dynamické prvky vytvorené v JS. Výhodou je aj úspora crowl budgetu a lepšie indexovanie. Zaujímavé bolo vidieť proces indexovania SPWA Google nástrojami. Smutné je, že Google zmenil koncom roka 2018 filozofiu a opäť odporúča používať SSR alebo podsúvanie iných dát pre Google bota a iné pre návštevníkov webu.

Prednášajúci spomenuli aj zložité škálovanie webu keď bežal na Gatsby v1. Aktuálna verzia by to mala zvládať lepšie. Pomocou ďalších optimalizácií sa im podarilo zrýchliť generovanie 300 stránok/15 minút na 24000+ stránok/6 minút.

Problém, ktorý sme si zatiaľ neuvedomovali pri PWA je absencia náhľadu v dizajne webu. Popisované riešenie bolo veľmi zaujímavé a spočívalo v generovaní špeciálnych JSON súborov, ktoré boli následne podsúvané do statickej šablóny.

Kontribúcia bez riadka kódu

Drupal stojí na kontribúcií tisícov ľudí do jeho kódu. Často sa ale zabúda, že úspech produktu nestojí iba na jeho programátorskej kvalite. Na možnosti, ako pomôcť úspechu Drupalu bez písania kódu sa zameral v dvoch prednáškach Paul Johnson.

V prvej prednáške ukázal rôzne role, ktoré sú zapojené do Drupal projektu a ukázal niečo pre každú rolu. Zaujímavé tipy sú napríklad písanie blogov, manažment Drupal iniciatív alebo ako Paul ukázal na svojom príklade - fotografovanie a dokumentovanie eventov. Vyzdvihnutá bola najmä práca Kevina Thulla, ktorý sám v US nahral už vyše 1000 prednášok na 30 podujatiach a teraz sa chystá rozšíriť tieto aktivity aj do Európy. Vo Švajčiarsku vzniká prvý európsky Drupal AV hub a my na Slovensku pripravujeme projekt stredoeurópskeho AV hubu pre všetky OSS projekty.

Pre firmy Paul navrhol poskytnúť svoje priestory na meetupy, sprinty a konferencie, vyhradenie času developerov na prispievanie alebo pravidelnú podporu projektov cez OpenCollective. Na OpenCollective beží napríklad kampaň na podporu Webform modulu alebo už spomínaná AV iniciatíva.

Druhá prednáška sa zamerala na odprezentovanie progressu v Promote Drupal iniciatíve. Paul má na starosť prípravu Drupal marketing prezentácie. V rámci tejto prezentácie sa budú nachádzať rôzne case studies a rôzne dôvody, pre ktoré bol Drupal použítý na rôznych projektoch. Pri príprave prezentácie pre získanie potenciálneho klienta si následne človek môže vybrať case studies, ktoré sú v jeho prípade relevantné. Sme radi, že bol vyzdvihnutý aj náš projekt Pamět národa, ktorý sa medzi case studies bude nachádzať. Prednáška sa po chvíli zmenila na workshop, kde sme sa snažili nájsť nové, inovatívne dôvody, prečo by mal niekto zvoliť Drupal pre svoj projekt. Bolo zaujímavé vidieť takmer rovnaké dôvody ako používame my. Zapojiť do iniciatívy sa môže každý. Stačí sa pripojiť na Drupal Slack do #promote-drupal a zúčastniť sa spoločných hovorov.

Na záver môžeme zhodnotiť konferenciu ako vydarenú a radi sa jej zúčastníme aj nasledujúci rok.

Opýtajte sa nás
CAPTCHA
Táto otázka slúži na zistenie, či ste bežný návštevník, kvôli spamu.