Pekná cesta 15, Bratislava

0905 524 451

kaniansky@coolstranky.sk

Aký bol Drupal Europe 2018?

Aký bol Drupal Europe 2018?

Drupal Asociácia začiatkom septembra 2017 oznámila, že v roku 2018 nebude organizovať každoročný DrupalCon Europe. Namiesto toho sa zamerala na vytvorenie udržateľného modelu do budúcnosti.

SILA KOMUNITY

Drupal komunita bola po tomto vyhlásení zhrozená a už počas DrupalCon-u vo Viedni boli nápady, ako to celé napraviť. Týmto spôsobom sa v októbri zrodil Drupal Europe. Počas zvyšku roka, dobrovoľníci z celej Európy tvrdo pracovali na tom, aby sa európska komunita Drupalu opäť stretla v septembri 2018 v nemeckom Darmstadte na evente, ktorý dostal meno Drupal Europe.

Celá konferencia bola organizovaná dobrovoľníkmi. Vzhľadom na veľké množstvo práce, organizátori potrebovali pomoc, preto som sa pripojil k dobrovoľníckemu tímu. To znamená, že počas konferencie som strávil veľa času dozorom miestností a plnením ďalších úloh. Jednoducho, povedané, keď organizátori potrebovali pomoc, bol som viac než ochotný priložiť ruku k dielu.

AKO TO CELÉ DOPADLO?

Hneď v pondelok som sa prihlásil na monitoring tzv. contribution miestností a snažil som sa vylepšiť svoje contrib moduly. Contribution miestnosť je nový pojem zavedený Drupal Europe tímom na poukázanie, že prispievať sa dá aj inak ako kódom.
Po dobrom obede – vegetariánske a vegánske jedlo počas týždňa – som sa ponáhľal k okrúhlemu stolu, kde boli vedúci predstavitelia Európskych Drupal komunít. Bola to jedna z vecí, na ktorú som sa nesmierne tešil. Debatu otvoril Dries Buytart – zakladateľ Drupalu – a Megan Sanicki – výkonná riaditeľka Drupal Asociácie.

Bolo super počuť, že takmer všetky komunity v Európe čelia rovnakým problémom. Hlavným problémom je nedostatok marketingu smerom ku vývojárom, agentúram a klientom. Neskôr sme sa rozdelili do menších skupín – každá skupina mala vymyslieť aspoň 3 jednoduché riešenie pre komunitu. Jedno z riešení bolo napríklad zamestnať marketéra na čiastkový úväzok do každej komunity alebo pripraviť marketingový balíček pre rozličné situácie. Predstavitelia komunity sa v súčasnosti zaoberajú týmito otázkami.

PREDNÁŠKY

Utorok sa začal udalosťou, ktorá sa nazýva European Splash Awards – určená pre agentúry a ich klientov na oslavu svojich spoločne dosiahnutých úspechov.
Ďalšia prednáška bol panel o Drupal.org, ktorý poskytol rozsiahly opis dostupných služieb, ktoré Drupal Asociácia skrýva pod hlavičkou Drupal.org.

Následne som sa premiestnil na prednášku, kde hovoril Joe Shindelar o decoupled Drupale a GatsbyJS. GatsbyJS je generátor statických stránok postavený na Node.js. Spája tradičný prístup s internou GraphQL databázou a ReactJS. Umožní vám to pridávať dynamické prvky k vašej staticky vygenerovanej stránke. Určite by ste to mali používať, ak chcete aby sa vaše stránky načítavali rýchlosťou svetla :)

Stredu otvárala “zohrievacia” Prenote. V tohtoročnej kombinácii zábavy a hudby Jam and Campbell poukázali na rôznorodosť v našej komunite –  to je to, čo robí Drupal takým skvelým!

Po zábavnej vložke nasledovala vážnejšia časť v podobe Driesnote. Dries ukázal všetky nové funkcie systému Drupal 8.6, ktorý bol uvedený začiatkom septembra. Následne sme sa dozvedeli niekoľko dôležitých dátumov – vývoj Drupalu 9 začne už čoskoro a očakávané vydanie sa plánuje na rok 2020. Drupal 7 a Drupal 8 ukončia svoj životný cyklus v roku 2021. Ak používate Drupal 8 s dobre udržiavanými modulmi, tak by ste nemali mať žiadne problémy s prechodom na Drupal 9.

Dôležitou novinkou pre európsku komunitu bolo oznámenie, že DrupalCon Europe sa koncom októbra 2019 vráti do Amsterdamu.

Poobede som mal prednášku o Drupal 8 Commerce. Rozprával som o problematike viacerých mien v jednom eshope a rôznych prístupoch k tomuto problému. Mojej prednášky sa zúčastnilo viac než 20 ľudí, medzi ktorými boli aj Bojan a Matt z Commerce Guys – autori Drupal Commerce.
Deň sa skončil Q&A panelom, kde boli Dries a Rachel Lawson. Ľudia mali oveľa viac priestoru na svoje otázky oproti predchádzajúcim DrupalConom. Nie je vôbec prekvapujúce, že väčšina otázok sa týkala stability Drupalu, jeho ekosystému a celkového smerovania Drupalu 9.

Posledný deň som sa zúčastnil prednášky o vplyve decoupled Drupalu na biznis Drupal firiem. Michael z Amazee hovoril o ceste, ako sa súčasne stali Drupal a React agentúrou. Pre mňa bolo celkom prekvapujúce, že nemajú rozdelené úlohy pre frontend a backend, ale ľudia sú viac univerzálni. Táto zmena ich stála viac než 300-tisíc eur.
Moje popoludnie sa zase nieslo v duchu komunity. Zúčastnil som sa BOF, kde sa rozoberala komunitná landing page na drupal.org a ako ju vylepšiť. Môj osobný názor je, že dáta by mohli byť geolokalizované pre konkrétneho návštevníka, ako napríklad zobrazovanie lokálnych DUG, stretnutí alebo zobrazenie konkrétnej krajiny na Drupical-e. Výsledkom BOF-u bol záver, že pracovná skupina zanalyzuje dostupné dáta a pokúsi sa vytvoriť user stories, ktoré hovoria o tom, prečo ľudia prichádzajú na spomínanú stránku.
Posledná prednáška, na ktorej som sa zúčastnil, bola retrospektíva organizácie Drupal Europe. Bolo úžasné počuť o ceste, ktorou tím prešiel. Chcel by som sa poďakovať každému, kto pomohol usporiadať túto konferenciu.

POSLEDNÝ DEŇ

Posledný deň konferencie bol zase zameraný na kontribúciu. Mentori školili nových prispievateľov a oboznamovali ich s Drupal ekosystémom. Znova som sa zameral na moje kontrib moduly – väčšinou na písanie automatizovaných testov.
Na záver by som chcel dodať, že konferenciu som si nesmierne užil. Bolo skvelé sa stretnúť s mnohými Drupalu priateľmi. Vidíme sa v Amsterdame!

Opýtajte sa nás
CAPTCHA
Táto otázka slúži na zistenie, či ste bežný návštevník, kvôli spamu.